Czy Google, Uber, Blablacar i Zipcar spowodują, że przemieszczanie się będzie bardziej ekologiczne?


Takie pytanie zadaje w swoim artykule William Todts z „Transport and Environment”. Nawiązuje do wydarzeń z Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF) w Lipsku na którym spotkali się przedstawiciele wyżej wymienionych firm. Tego typu spotkania z reguły obfitują w ciekawe konkluzje, innowacyjne pomysły czy niecodzienne rozwiązania, tym bardziej, że mamy do czynienia z przedstawicielami rewolucjonizującymi rynek przy pomocy Internetu, smartfonów czy elektrycznych aut. Autor przywołuje słowa Philippe Crista, przedstawiciela OECD, który szacuje, że „cyfrowy wiek” przyniesie zmniejszenie liczby samochodów o 90% w obszarach zurbanizowanych!

????????Czy to jest w ogóle możliwe ? Wszystko wskazuje, że tak przy założeniu, że transport drogowy zostanie zrewolucjonizowany w taki sam sposób jak zrewolucjonizowana została komunikacja czy np. biznes hotelarski w erze Internetu czy– taki kierunek pokazuje Google, w którym widzi wiele punktów wspólnych z innymi branżami.

Autor zwraca uwagę, że według raportu „European Vehicle Market Statistic” z 2013 po Unii Europejskiej jeździ 239 mln aut, które są prawie zawsze niewykorzystane. Ok. 90% czasu auto jest zaparkowane, a gdy już wyjedziemy nim na ulicę to przeważnie stoimy w korku, gdzie średnio na jedno auto przypada 1,6 osoby. Faktem jest, samochód stojący w korku spala więcej paliwa oraz traci dla nas cenny czas.

Pośród tych przykładów nieefektywnie działającego transportu samochodowego, car sharing czy car pooling nabiera jeszcze większego sensu. W tym momencie pomocną dłoń wyciągają do nas twórcy takich platform jak BlaBlaCar (najbardziej znane w Polsce), Zipcar, Uber czy inny twórcy aplikacji pozwalających samoorganizować się pasażerom i kierowcom. Aplikacje te przekonały już do siebie ludzi na całym świcie i pokazały jak można dzielić się własnym samochodem. Do tej „małej rewolucji” dodajmy elektryczne i autonomiczne auta nad którymi pracuje firma z Mountain View, a zobaczymy potężny zestaw narzędzi integrujących i równoważących transport samochodowy. Wspomniana rewolucja cyfrowa realnie sprawia, że wiele rzeczy jest prostszych. Wypożyczenie samochodu kilka minut przed podróżą, umówienie się z pasażerem lub kierowcą na wspólny przejazd przy pomocy smartfona to nie pieśń przyszłości, lecz fakt, który już zmienia podróżowanie. Bez formalności, efektywne metody kontaktu (email, telefon, socialmedia). Car pooling, który w Polsce promuje BlaBlaCar, powoduje zmniejszenie kosztów przejazdu, tym samym wzrost opłacalności transportu samochodowego. Sprawmy by co 3 osoba jeżdżąca samochodem do pracy wykorzystała car pooling, a wizja zakładana przez Crista zaczyna nabierać realnych kształtów.

Kolejnym argumentem przemawiającym za „bardziej czystymi pojazdami” będzie określenie do 2025 roku limitów emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Ten ambitny plan pozwala zakładać, że w połowie wieku dekarbonizacja samochodów wyprowadzi UE na pierwsze miejsce w globalnym wyścigu ekologicznych samochodów.

Mnogość pomysłów i rozwiązań powstałych na przestrzeni ostatnich lat pokazuje jak dużo można zrobić by zwiększyć efektywność transportu samochodowego w miastach i nie tylko. Todts podkreśla, że dzięki takiej rewolucji będzie więcej miejsca na parki, ścieżki rowerowe czy place zabaw, oddając tym samym miasta w ręce mieszkańców. Mniej samochodów, oznacza więcej przestrzeni dla pieszych, rowerzystów etc. Po prostu.

Pamiętajmy, że transport to nie tylko dziedzina gospodarki, ale nieodłączny element naszej egzystencji, który niedostosowany do szybko zmieniającego się świata, może stać się przeszkodą w dalszym rozwoju. By uniknąć takich sytuacji podmioty pokroju Google, Blablacar czy Zipcar pomagają tworzyć zintegrowane systemy pozwalające efektywniej wykorzystać zasoby samochodowe, oszczędzając czas, środki finansowe, środowisko. Nie bójmy się korzystać z dobrodziejstw technologii, które pokazały jak szybko i łatwo możemy się komunikować, ale które już pokazują nam jak szybko i łatwo możemy się przemieszczać.

Źródło: Transport & Environment, Can Google, Uber, BlaBlaCar and Zipcar make mobility cleaner?