Koszty

Koszt samochodu

W budżecie rodzinnym, na codzienne podróże (wszelkiego typu) przeznacza się około 10-20% kosztów. Dla porównania, na mieszkanie rodzina przeznacza od 26-28% wszystkich kosztów.

Rzeczywisty koszt utrzymania samochodu jest niedoszacowany

Właścicielowi auta trudno jest czasami oszacować pełny koszty samochodu, ponieważ wydatki z nim związane nie są regularne: opłata za kupno nowego auta, roczne ubezpieczenie, koszty utrzymania lub paliwa nie są ponoszone w tym samym czasie.

[break]

Jednakże, badania porównawcze pokazują, że w Europie, przeciętny, roczny koszt samochodu szacowany jest na około 6000 – 9000 Euro, dla przejechanych 15000 km rocznie (samochód na benzynę) lub 25000 km (samochód na olej napędowy), co stanowi od 500 do 660 Euro miesięcznie.

Ponadto, z badań wynika, że zmotoryzowani zaniżają rzeczywiste koszty swoich samochodów, często wliczając do nich tylko koszty użytkowania (paliwo, opłaty parkingowe, drogowe).

[break]

Koszt transportu publicznego

Transport publiczny jest tańszy.

W Europie, w większości dużych miast, opłata za bilet metra, tramwaju czy autobusu wynosi około 1,5 Euro. Bilet jest ważny przez określony czas (około godziny) i na wyznaczonym terenie.W przypadku regularnego korzystania z transportu publicznego, np. jeżdżąc na tej samej trasie, w obie strony 5 dni w tygodniu, korzystania z biletów sezonowych, koszty podróży maleją, podczas gdy koszty podróży samochodem pozostają niezmienione. Na przedmieściach dużych miast, transport publiczny (np. RER – miejska sieć kolejowa we Francji, S-Bahn – szybka kolej miejska w Niemczech, etc.) przewozi ich mieszkańców do centrum, zwiększając częstotliwość w godzinach szczytu.

W Europie koszt przejazdu pociągiem podmiejskim na trasie 100 km to około 10-20 Euro, zależnie od kraju. Możliwe są różne obniżki, zależnie od czasu trwania przejazdu/podróży, liczby pasażerów, etc.

Firmy transportowe, generalnie zwiększają swoja ofertę obniżek cen, wprowadzając np. bilety sezonowe lub taryfy promocyjne, podczas gdy koszty prywatnego samochodu pozostają stałe niezależnie od pory roku lub wieku kierowcy.

[na podstawie materiałów Komisji Europejskiej][break][break]

W 49 054 wypadkach samochodowych w 2008 roku w Polsce zginęło 5 437 osób, a w samym województwie łódzkim wypadki pochłonęły 239 istnień ludzkich (dane Banku Danych Regionalnych www.stat.gov.pl). Biorąc pod uwagę wartość zniszczonych aut oraz utraconych przez kierowców zarobków, koszty leczenia, opłaty za izbę przyjęć, pomoc drogową, jak również koszty opóźnień w podróży, po zsumowaniu wychodzą astronomiczne wydatki. Obciążani są nimi zarówno kierowcy, władze lokalne, a także cały budżet państwa, czyli każdy z podatników.

Koszt transportu samochodem osobowym w rzeczywistości jest dużo wyższy niż płacą użytkownicy, aż 75 % kosztów ponosi społeczeństwo. Straty materialne z tytułu wypadków drogowych, mierzone wielkością nie wytworzonego dochodu narodowego, przewyższają wielkość wydatków budżetu naszego państwa na opiekę zdrowotną i pomoc społeczną.

Światowa Organizacja Zdrowia przewiduje, że do roku 2020 wypadki drogowe staną się najczęstszą przyczyną przedwczesnej śmierci. Dziennie w Polsce ginie średnio 15 osób, a rannych zostaje 170. Koszt społeczny jednej osoby to prawie 1 mln złotych. Nie wspominając już o czysto ludzkich dramatach nasuwa się pytanie – czy Polskę na to stać?

Możliwość komentowania jest wyłączona.