Pontevedra – miasto przyjazne dla pieszych


PontevedraOsiemdziesięciotysięczne miasto w hiszpańskim regionie Galicja w ciągu ostatnich kilkunastu lat było jednym z europejskich liderów w przyjaznej dla pieszych polityce miejskiej. Co ciekawe jeszcze 15 lat ogromnym problemem w Pontevedra były uliczne korki i zapchane ulice średniowiecznego centrum.

Zamiast budowy nowych i poszerzania istniejących dróg, co najpewniej wiązałoby się z wyburzeniem części istniejącej zabudowy, władze miejskie postawiły na działania mające ograniczyć ruch samochodowy. Przyjęto strategię, której celem była, wykorzystując działania zachęcające i ograniczające, promocja ruchu niezmotoryzowanego. W mieście poszerzone zostały chodniki, utworzono system darmowych wypożyczalni rowerów oraz zainstalowano wiele fizycznych środków uspokojenia ruchu (np. progów zwalniających)

W 2010 roku Pontevedra jako pierwsze w Hiszpanii wprowadziło ograniczenie prędkości do 30 km/h na obszarze całego miasta. W odróżnieniu od wielu innych europejskich przykładów regulacja ta objęła wszystkie ulice, także te główne. Jak tłumaczyły władze celem tego działania była dbałość o bezpieczeństwo pieszych oraz zmniejszenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza.

MetrominutoKolejną innowacją wprowadzoną przez miasto w zakresie zarządzania mobilnością jest „Metrominuto” – mapa dla pieszych w stylu schematycznej mapy transportu publicznego. 21 najważniejszych punktów miasta oznaczonych zostało jako „przystanki” i połączonych pieszymi trasami, wraz z podaniem odległości w metrach i czasu przejścia w tempie 5 km/h. Na schemacie zaznaczono również lokalizację darmowych i płatnych parkingów.  Metrominuto przypomina mieszkańcom i turystom, że w przypadku wielu podróży istnieje wygodniejsza, bardziej przyjazna środowisku, tańsza i zdrowsza alternatywa dla samochodu. Mapę można otrzymać w urzędzie miasta, biurach informacji turystycznej i sklepach.

Elementem strategii zrównoważonego transportu w Pontevedra jest również odpowiednia polityka parkingowa, której celem jest ograniczenie atrakcyjności centrum miasta dla samochodów i zachęcanie właścicieli do zostawiania pojazdów na obrzeżach. Z centrum usunięto większość miejsc parkingowych na ulicach (pozostałe umożliwiają parkowanie maksymalnie do 15 minut), które zastąpiono około 2000 tysiącami miejsc na bezpłatnych parkingach, położonych w odległości 10-15 minutowego spaceru od historycznego śródmieścia.

Pontevedra pamiętało, że poza działaniami inwestycyjnymi, ważne są również odpowiednie regulacje i skuteczna polityka informacyjna, dzięki czemu obecnie prawie 65% podróży na obszarze tego hiszpańskiego miasta odbywa się z wykorzystaniem niezmotoryzowanych środków transportu.Zmiany w Pontevedra