Protest NGOs na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych (IAA 2016 Hanower)


Komunikat prasowy:

Protest organizacji pozarządowych w czasie Targów IAA 2016 Hanower demaskujący 20 lat braku postępu zużycia paliwa przez samochody ciężarowe.

Warszawa, Hanower 21 września 2016

Dziś trwa protest organizacji pozarządowych na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych (IAA 2016 Hanower). Transport & Environment oraz NABU pokazują niewygodną prawdę o europejskich samochodach ciężarowych: 20 lat stagnacji efektywności paliwowej.

Międzynarodowe Targi Pojazdów Użytkowych to największa impreza branżowa na świecie.

zdjęcie

Europejscy producenci pojazdów ciężarowych dominują na światowym rynku, ale ich przewaga konkurencyjna jest zagrożona. W przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych, Japonii, Chin i Kanady Unia Europejska nie ustaliła limitów emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych. Jeśli Europa nie zacznie działać, to już w 2027 roku amerykańskie ciągniki siodłowe będą znacznie bardziej efektywne paliwowo niż europejskie, a to dzięki ustanowionym tam właśnie rygorystycznym normom CO2.

Stef Cornelis, specjalista od bezpiecznych i ekologicznych pojazdów ciężarowych w Transport & Environment: „Tu chodzi zarówno o wiodącą rolę w działaniach na rzecz ochrony środowiska, jak i o innowacyjność. Jeśli europejscy producenci pojazdów ciężarowych chcą pozostać światowym liderem, to powinni publicznie poprzeć wprowadzenie standardów zużycia paliwa dla tych pojazdów. Powinny być to normy wyznaczające bardziej ambitne cele na rok 2025 niż te, które są ustalone w II fazie norm amerykańskich. W innym przypadku będziemy obserwować dalszą stagnację na rynku samochodów ciężarowych produkowanych w Europie.”

Dietmar Oeliger, specjalista ds. polityki transportowej w NABU: „Przez wiele lat branża przede wszystkim inwestowała w zwiększenie mocy i komfortu samochodów ciężarowych. Zużycie paliwa i ochrona klimatu spadły na dalszy plan. Teraz nadszedł czas, by wprowadzić ambitne standardy efektywności paliwowej. Bardziej wydajne pojazdy ciężarowe mają zasadnicze znaczenie, aby Europa wypełniła zobowiązania porozumienia klimatycznego z Paryża.”

Komisja Europejska w swojej Strategii Mobilności Niskoemisyjnej zobowiązała się zaproponować standardy CO2 dla samochodów ciężarowych. W zeszłym tygodniu przed siedzibą Parlamentu Europejskiego w Strasburgu ponadpartyjna grupa europosłów kierowana przez Karimę Delli wezwała Komisję Europejską do opracowania ambitnej propozycji jak najszybszego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez samochody ciężarowe.

W czerwcu 2016 r. grupa firm – IKEA, Nestle, DHL, DB Schenker oraz organizacji pozarządowych razem z INSPROnapisała w tej sprawie do KE, domagając się wprowadzenia standardów CO2 dla samochodów ciężarowych.

Piotr Skubisz, Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO): „Flota transportowa Polski jest jedną z największych w Unii, dysponujemy największą ilością ciągników siodłowych. Tym bardziej powinniśmy być zainteresowani wspieraniem redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 w tym sektorze. Wprowadzenie norm pozwoli ograniczyć koszty przewoźników, którzy obecnie około 30% wydatków przeznaczają na paliwo. Powinniśmy dbać o przyszłość sektora polskiej gospodarki, który odpowiada za 10% PKB Polski. Wyobraźmy sobie, o ile mogłyby zmniejszyć się ceny przewożonych towarów, jeśli możliwe jest ograniczenie zużycia paliwa o 40%.

W jednej z inicjatyw naszej fundacji INSPRO (jesteśmy również członkiem federacji T&E), promujemy ideę przenoszenia transportu z dróg na tory – Tiry na tory, wspieramy transport intermodalny (połączenie transportu np. drogami i koleją).

Te dwie idee – „Tiry na tory”, oraz wprowadzenie standardów emisji spalania dla samochodów ciężarowych, pozwoli też Polsce wypełnić unijne ograniczania emisji w transporcie w ramach tzw non-ETS.”

Koszty paliwa to średnio 30% kosztów prowadzenia floty pojazdów ciężarowych. W Europie 75% towarów jest przewożonych za jej pomocą. Sektor transportowy w tej chwili emituje najwięcej gazów cieplarnianych w Europie. Niespełna 5% pojazdów to samochody ciężarowe, odpowiadają one jednak za 25% zużycia paliwa i emisji CO2 w transporcie.

KONIEC

Więcej informacji na stronie: http://inconvenienttruck.eu lub www.nabu.de/trucks

Infografika „Truck fuel efficiency

Transport & Environment jest wiodącą europejską organizacją pozarządową, prowadzi kampanie na rzecz czystego i zrównoważonego transportu

NABU jest jedną z najstarszych i największych organizacji ekologicznych w Niemczech

Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO) jest członkiem federacji Transport & Environment. Inicjatywy INSPRO na rzecz zrównoważonego transportu to: „Tiry na tory” oraz „Miasto w ruchu

KONIEC


Komunikat prasowy
Instytut Spraw Obywatelskich (INSPRO)