ROAD DIET: odchudzanie miejskich ulic


Społeczna świadomość (także w Polsce) amerykańskich kłopotów z otyłością wśród młodzieży jest dość powszechna. Jednak w USA istnieje również inny problem z nadwagą – „nadwagą” infrastruktury transportowej. Odpowiedzią na to stała się idea „Road diet”, zapoczątkowana przez Dan’a Burden’a i Peter’a Lagerway’a.

Pomysł jest prosty i polega na zmniejszeniu liczby pasów dostępnych dla samochodów oraz wykorzystanie powstałego w ten sposób miejsca na szersze chodniki, ścieżki rowerowe, zieleń i pas dla relacji skrętnych. Jak pokazała praktyka liczba pozytywnych efektów jest imponująca. Odchudzenie ulicy powoduje zmniejszenie prędkości przejeżdżających samochodów, ogranicza ilość wypadków (od 7 nawet 20%) i hałas komunikacyjny, zachęca do jazdy na rowerze oraz poprawia wyniki sprzedaży położonych przy ulicy punktów usługowych.

Niestety w Polsce takie rozwiązania to wciąż rzadkość, a te stosowane, są raczej przeciwieństwem amerykańskich i zachodnioeuropejskich doświadczeń. Szkoda.

Pomysł znakomicie ilustrują filmy: http://www.streetfilms.org/mba-road-diet/, http://vimeo.com/35268247