Strefy 30 km/h zmniejszą o połowę ofiary wypadków drogowych w Europie


Martti Tulenheimo, specjalista do spraw polityki European Cyclists Federadion, przekazał najnowsze uaktualnienia ostatniego Raportu o stanie bezpieczeństwa na drogach, przedłożonego przez europosła Dietera-Lebrechta Kocha. Raport został przyjęty 21 czerwca przez Europejską Komisję ds. Transportu PE.

Czy możecie sobie wyobrazić Europę z ograniczeniami prędkości na terenach mieszkalnych do 30 km/h? Restrykcja ta jest powszechna w wielu miastach i dzięki Raportowi o stanie bezpieczeństwa na drogach, zatwierdzonemu przez Komitet ds. Transportu, może się stać rzeczywistością w najbliższej przyszłości.

Każdego roku 35 tysięcy Europejczyków ginie w wypadkach drogowych, a dodatkowe 1,5 miliona zostaje poważnie rannych. Dzięki raportowi Dietera-Lebrechta Kocha Europejska Komisja ds. Transportu chce do 2010 roku zmniejszyć o połowę liczbę ofiar wypadków. European Cyclists Federation wzięła pod lupę prace nad realizacją wniosków z raportu i będzie to robić dopóki dokument nie zostanie ostatecznie wdrożony (jesień 2011).

ECF wyraziła wsparcie dla pomysłu części parlamentarzystów PE o ustanowieniu limitów prędkości na terenach mieszkalnych i jezdniach jednopasmowych pozbawionych dróg dla rowerzystów. Organizacja nawołuje też do konieczności niespożywania alkoholu przed kierowaniem pojazdem przez zawodowych kierowców i tych początkujących (którzy posiadają praw jazdy od mniej niż 2 lat).

ECF solidaryzuje się także z tymi europosłami, którzy zajmują się opracowaniem przepisów dotyczących odzieży specjalistycznej (takiej jak kurtki odblaskowe) obecnie projektowanej tak, by jazdę na rowerze sztucznie ukazać jako niebezpieczną. Koch postuluje, by umieszczanie na odzieży rowerzystów elementów odblaskowych nie było obowiązkiem. Parlamentarzysta nawołuje także, by sami zainteresowani decydowali o sobie.

European Cyclists Federadion popiera ulepszenie widoczności rowerzystów. Opracowany przez organizację dokument o bezpieczeństwie ruchu drogowego pokazuje kilka sposobów polepszenia widoczności rowerzystów. Ma być realizowany głównie poprzez obligatoryjne oświetlenie rowerów, obowiązkowe posiadanie przez pojazdy lusterek eliminujących „martwe pola” i „Intelligent Speed Assistance” (urządzenie sygnalizujące przekroczenie prędkości połączone z możliwością nawigacji).

wykres

Wykres pokazujący wpływ ograniczenia prędkości na obniżenie poziomu śmiertelności.

Źródło.