Tramwajowy renesans po polsku – Olsztyn


Fala likwidacji systemów tramwajowych po II Wojnie Światowej w USA i Europie Zachodniej, spowodowana zachłyśnięciem się komunikacją indywidualną i działalnością lobby naftowego, miała również swoje echo w Polsce. W latach 1959-1971 zlikwidowanych zostało 9 sieci (w Słupsku, Inowrocławiu, Olsztynie, Wałbrzychu, Legnicy, Jeleniej Górze i Bielsku-Białej).

Na szczęście, gdy zauważono, że dominacja komunikacji indywidualna to „ślepa uliczka”, tramwaje wróciły do łask. Okazało się, że są one nie tylko bardziej ekologiczne, ale również tańsze w eksploatacji oraz bardziej przyjazne dla miejskiej przestrzeni niż autobusy. Tramwajowy renesans trwa w zachodniej Europie od lat ’80, a za jego lidera można uznać Francję, gdzie od 1985 roku uruchomiono aż 16 nowych systemów. Praktycznie wszystkie okazały się sukcesem. Z tych doświadczeń postanowiło skorzystać jedno z polskich miast – Olsztyn.

Pierwsze informacje na temat możliwej reaktywacji tramwajów w Olsztynie pojawiły się w 2004 roku. Dziś mamy już pewność – w 2014 roku ten środek transportu powróci na ulice stolicy Warmii.  W ramach inwestycji wartej około 360 mln złotych powstanie linia tramwajowa o długości 7,3 km wraz z dwoma jednotorowymi odnogami oraz zakupionych zostanie 15 niskopodłogowych składów do jej obsługi. Ze względu na brak pętli cały tabor będzie dwukierunkowy.

Obecnie w Olsztynie trwają ostatnie przygotowania do budowy oraz podpisania umowy z konsorcjum firm Newag i Modertrans na dostarczenie tramwajów.

Zainteresowanym polecamy:
http://www.tramwaje.olsztyn.eu/
http://olsztynskietramwaje.pl/