Więcej buspasów w stolicy to mniej dwutlenku węgla w powietrzu


Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie policzył, że autobusy kursujące buspasami na warszawskiej Trasie Łazienkowskiej emitują dziesięciokrotnie mniej dwutlenku węgla niż poruszające się tą samą trasą prywatne samochody osobowe. Wprawdzie autobus emituje tego gazu cieplarnianego więcej niż samochód osobowy – bo ok. 880 g/km, ale w przeliczeniu na jednego pasażera jest to 10,2 g CO2, podczas gdy na jednego pasażera jadącego „osobówką” przypada 104,2 g CO2.
Według danych ZTM, Trasę Łazienkowską w ciągu godziny pokonuje 76 autobusów, wiozących około 6,5 tysiąca pasażerów. W tym samym czasie może tamtędy przejechać maksymalnie 3,5 tysiąca samochodów, które w sumie przewożą 4,7 tys. osób.
Jak napisał w przesłanej PAP informacji prasowej rzecznik ZTM Andrzej Skwarek, przyjęte dane dotyczące wielkości emisji spalin mogą być w rzeczywistości korzystniejsze dla autobusów, bo dzięki buspasom jadą one bez zakłóceń, a samochody powoli posuwają się w korku.
Rzecznik dodał, że do 2011 r. wymienione będą przestarzałe, wysokopodłogowe autobusy – po warszawskich ulicach będzie jeździć ponad tysiąc nowych pojazdów, które będą spełniały restrykcyjne normy emisji spalin Euro IV i Euro V.

Przed tygodniem rozpoczęła się w Warszawie kampania ZTM „Jedź właściwym pasem”, która ma zachęcić warszawiaków do korzystania z komunikacji miejskiej.

Wytyczanie buspasów to element polityki transportowej miasta przyjętej w ub.r. przez stołecznych radnych. Zakłada ona uprzywilejowanie transportu zbiorowego, co ma zachęcić tych, którzy dotychczas jeździli własnymi autami, do korzystania z komunikacji miejskiej.