Zrównoważony transport w Seulu


Logo Seulu

Rewitalizacja śródmieścia Seulu trwa już ponad 10 lat, a ważnym jej elementem jest równoważenie systemu transportowego koreańskiej stolicy, które opiera się na trzech najważniejszych fundamentach.

Integrowanie różnych środków transportu

Stworzenie przyjaznego dla mieszkańców i dostępnego dla odwiedzających miasta wymaga ciągłej pracy nad integracją wszystkich środków transportu, także tych nie będących komunikacją zbiorową. Seulskie metro, jedno z największych na świecie, przewozi ponad 7 milinów ludzi każdego dnia, co daje mu drugie miejsce na świecie (za metrem tokijskim). Jednak w odróżnieniu od japońskiej stolicy w Seulu można przesiąść się z metra do autobusu na tym samym bilecie.

Dotarcie do przystanku metra, osobom które nie mają do niego bezpośredniego dostępu, Metro w Seuluumożliwia rozwinięty system szybkich miejskich autobusów (Seoul Bus Rapid Transit). Dla ułatwienia orientacji wprowadzono specjalne kolorowe oznaczenia dla całej sieci autobusowej, które informują użytkowników zarówno o kierunku jak i czasie przejazdu. Codziennie po ulicach koreańskiej stolicy kursuje prawie 9000 autobusów, w tym ponad 400 na wspomnianych szybkich transach. Dzięki stronie internetowej możliwe jest zaplanowanie podróży komunikacją miejską oraz sprawdzenie lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym.

Przemieszczenia się po mieście umożliwiają również wodne taksówki, wykorzystujące 17 stacji na brzegach rzeki Han, szybka kolej miejska oraz system wypożyczalni rowerów BikeSeoul. Nikt nie zabrania przewożenia rowerów metrem, wręcz przeciwnie, na peronach wyznaczone są specjalne miejsca dla rowerzystów, na które mogą dostać się rampami poprowadzonymi obok ruchomych schodów.

Transport przystępny cenowo

Seul nie tylko dba o wygodę swoich mieszkańców, ale także stara się aby przemieszczanieSystem rowerów miejskich się było finansowo dostępne dla jak największej liczby osób. Władze utrzymują ceny biletów na przystępnym poziomie oraz oferują różnego rodzaju ulgi np. rodzinne. Również turyści mogą korzystać ze specjalnie przygotowanych dla nich biletów, umożliwiających nielimitowane podróże po mieście z wykorzystaniem miejskiej komunikacji. Wypożyczenie roweru w miejskim systemie przez pierwsze 4 godziny jest bezpłatne, a miesięczny abonament kosztuje mniej niż 20 zł.

Zmiany w miejskim krajobrazie

Miasta mogą inwestować w metro, miejską kolej, tramwaje czy w inny sposób rozwijać system komunikacji publicznej, jednak bez zasadniczej zmiany w miejskim krajobrazie korki nie znikną z ich ulic. W 2003 roku władze Seulu zdecydowały o zburzeniu 6 km odcinka autostrady biegnącej estakadą nad potokiem Cheonggyecheon. Inwestycja warta ponad 900 milionów dolarów, polegająca na usunięciu drogi, uporządkowaniu koryta, stworzeniu pieszej promenady i zwężonych jezdni na obu brzegach, była początkowo mocno krytykowana. Dziś jednak jest to jest ważny punkt na mapie miasta, centrum rekreacji i miejsce wielu imprez plenerowych.

Cheonggyecheon w nocy

To tylko najjaśniejszy przykład sukcesu polityki miejskiej prowadzonej przez Seul. Miasto ciągle podejmuje inicjatywy mające na celu polepszenie jakości życia. Buduje nowe parki, wprowadza sztukę do przestrzeni publicznej (np. na stacjach metra), rozwija flotę elektrycznych autobusów i realizuję strategię poprawy bezpieczeństwa rowerzystów.

Źródło: cityfix.com