Ambitna regulacja efektywności paliwowej samochodów – dobra dla kierowców, dobra dla środowiska


Transport & EnvironmentFederacja Transport i Środowisko [Transport & Environment] policzyła, jak dyskutowane w UE możliwości wpłyną na wydatki Polaków, całościowy popyt na paliwo w Polsce oraz emisje CO2 transportu samochodowego.

Kilka lat temu UE wyznaczyła cel na rok 2015 – 130 g i 2020 – 95 g. Do tej pory udało się ograniczyć średnie zużycie paliwa o ponad 1l/100km, a samochody nie stały się przez to droższe. Obecnie Parlament Europejski i kraje członkowskie dyskutują nad zatwierdzeniem celu na 2020, szczegółów dochodzenia do niego i ewentualnego celu na 2025. Głosowania w komisjach PE zaczną się w 19 marca. Prezydencja irlandzka jest zdeterminowana doprowadzić do podjęcia decyzji w tym półroczu. Niektóre kraje (np. Niemcy) dążą do osłabienia celu, inne chcą, żeby był bardziej ambitny. Podzielona jest również branża motoryzacyjna.

Propozycja komisji – 95 g CO2 przekłada się na średnią konsumpcję paliwa rzędu 3.8 l na 100 km. Obecnie nowe samochody kupowane w Polsce spalają średnio 5.8 l na 100 km. Redukcja oznaczałaby dla statystycznego kierowcy mniejsze wydatki na paliwo o 1000 zł rocznie w roku 2020 i jeszcze większe oszczędności w kolejnych latach.

Zapraszamy do zapoznania się z całością raportu i jego streszczeniem.

Więcej informacji:

Cars and CO2 briefing (ang)

Depesza PAP nt. propozycji Komisji z 2012 roku