Co nowego w prorowerowej polityce?


Z raportu o prorowerowej polityce realizowanej w Polsce, opublikowanego w magazynie RowerTour nr 4 /  2010 (www.rowertour.pl) wynika, że Polacy coraz chętniej i częściej korzystają z roweru jako środka komunikacji miejskiej. Niestety, (analizując ankiety przeprowadzone wśród pracowników magistratów ze wszystkich województw) w parze z rosnącą liczbą jednośladów na polskich drogach, nie idzie przygotowanie miast na cyklistów.

W Łodzi organizacjami najbardziej zaangażowanymi w konsultacje z władzami miasta dotyczącymi rozwiązań rowerowych są:

  • Rowerowa Łódź;
  • Grupa Pewnych Osób;
  • IPT Łódź.

Zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta Miasta z dnia 25 czerwca 2009 roku „Wytyczne do planowania, projektowania i utrzymania dróg rowerowych w Łodzi” ma ono ułatwić działania związane z rozwojem ruchu rowerowego. Póki co, w mieście nie ma parkingów rowerowych, istnieje tylko jeden obiekt do legalnego uprawiania rowerowych sportów grawitacyjnych, a w komunikacji miejskiej nie ma możliwości przewozu jednośladów.

W 2009 roku Łódź miała 62,22 km dróg rowerowych, w tym:

  • o nawierzchni asfaltowej – 5,36 km,
  • o nawierzchni z kostki lub płytek – 52,36 km,
  • o innej nawierzchni – 4,5 km.

Z czego:

  • tzw. ciągi pieszo-rowerowe – 10,52 km,
  • ciągi komunikacyjne wydzielone tylko dla rowerów – 51,70 km.

Istnieją natomiast ambitne plany budowy nowych dróg rowerowych w 2010 roku, na które ma być przeznaczona kwota 5 500 000,00 zł. Miasto zamierza zaangażować się również w projekt unijny „MOBISEC”.