Czy ciężarówki zapłacą za zanieczyszczenia, które powodują?


Ministrowie transportu 15 października podpisali porozumienie nowelizujące dyrektywę dotyczącą eurowiniety, która ustala system opłat za przejazd pobieranych od pojazdów ciężarowych. Proponowane zmiany mają przyczynić się do zmniejszenia zatorów komunikacyjnych oraz ma być emitowane mniej zanieczyszczeń.

Znowelizowana dyrektywa wymuszałaby na przewoźnikach zwrot kosztów zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu, które powodują ich pojazdy. Państwa członkowskie wprowadzając „opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych” odciążyłyby społeczeństwo, które obecnie w głównej mierze ponosi te koszty. Nowe prawo ma na celu skuteczne wdrażanie zasady „zanieczyszczający płaci”. Opłata za przejazd uzupełni istniejącą opłatę infrastrukturalną, za pośrednictwem której odzyskiwane są koszty budowy i utrzymania dróg. Wysokość opłat będzie uzależniona od klasy pojazdu, wielkości emisji, przejechanej odległości, miejsca i pory dnia. Zróżnicowanie opłat ma być zachętą do wybierania bardziej ekologicznych pojazdów i mniej używanych dróg, a tym samym przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa i do walki ze zmianą klimatu.

Nowelizację dyrektywy musi zatwierdzić Parlament Europejski.