Europosłowie zdecydowali, ile będą palić samochody w 2020 roku


Polska na skrzyżowaniu drógKomisja Parlamentu Europejskiego ds. środowiska (ENVI) przyjęła stanowisko ws. rozporządzenia nt. efektywności paliwowej i emisji CO2 z samochodów. Weście w życie tej regulacji będzie dobre dla gospodarki, dla kierowców i dla środowiska.

Europosłowie potwierdzili, że nowe samochody sprzedawane w 2020 roku powinny spalać średnio 3.9 litra na 100 km. Przyjęli stanowisko, że w roku 2025 powinno to być mniej niż 3 litry. Obecnie nowe samochody kupowane w Europie spalają średnio 5.5 litra na testach, ale aż 6.6 litra w rzeczywistym ruchu.

„To głosowanie pozwoli powstrzymać marnowanie ropy, zmiany klimatu i przyczyni się do tworzenia nowych miejsc pracy w branżach zaawansowanych technologii” – komentuje  Greg Archer z sieci Transport i Środowisko.

Parlament Europejski wezwał również do poprawy sposobów testowania efektywności paliwowej samochodów, aby informacje na plakatach reklamowych były zgodne z tym, czego doświadczają potem na drodze kierowcy.

Nowe samochody mogą być droższe o 600-1000 euro, ale mniejsze wydatki sprawią, że dodatkowe inwestycje zwrócą się w ciągu dwóch-trzech lat. Przeciętny polski kierowca zaoszczędzi na paliwie około 1500 złotych rocznie. Kupujący samochody na raty będą oni oszczędzać od początku – podwyżka miesięcznej raty będzie więcej niż kompensowana przez niższe rachunki za paliwo.

Regulacja musi być jeszcze przyjęta przez państwa członkowskie. „Powinny one podążyć drogą wskazaną przez europosłów, aby Europa w pełni skorzystała z owoców tej regulacji” – mówi Greg Archer.

Raport o wpływie regulacji na Polskę