Najbardziej zakorkowane miasta świata. Polskie ośrodki w czołówce


Korek w mieścieStopień zakorkowania miasta można mierzyć różnymi sposobami. Jeden z najważniejszych producentów samochodowych systemów nawigacyjnych, firma TomTom, oblicza procentowy udział zakorkowanych dróg w całej sieci, Teksański Instytut Transportu (Texas Transport Institute) wykorzystuje dane na temat zmarnowanego przez kierowców czasu i paliwa, natomiast IBM skupia się przede wszystkim na uciążliwości korków dla ludzi i środowiska.

O podsumowanie i połączenie danych z tych trzech źródłem pokusił się amerykański serwis MSN, który na tej podstawie stworzył listę 15 najbardziej zakorkowanych miasta świata. Niestety, w tym rankingu znalazło się miejsce dla dwóch polskich aglomeracji.

Na miejscu 15. sklasyfikowany został Wrocław:

Miasto, mimo że posiada najkrótszą sieć drogową ze wszystkich 50 europejskich ośrodków przebadanych przez TomTom, charakteryzuje się jednym z największych odsetków zakorkowanych ulic (aż 33,1%). Na szczęście widać światełko w tunelu – od 2010 roku odsetek ten spadł o 2,6%.

Znacznie wyżej, bo na miejscu 5. znalazła się Warszawa:

Według badań TomTom Warszawa jest drugim najbardziej zakorkowanym miastem w Europie. 38,1% długości całej sieci drogowej zostało określone jako zakorkowane, co sprawia, że 2,6 miliona mieszkańców polskiej stolicy każdego dnia czeka na poprawę tej sytuacji.

Cały ranking wygląda następująco:
15. Wrocław
14. Waszyngton
13. Bangkok
12. Johannesburg
11. Nowy Jork
10. New Delhi
9. Londyn 8. Moskwa
7. Los Angeles
6. Mexico City
5. Warszawa
4. Paryż
3. Bruksela
2. Beijing
1. São Paulo

Korek przy Bramie Portowej

Nawet wielkich zwolenników samochodów nie trzeba przekonywać o szkodliwości korków. Negatywne efekty zjawisk kongestii w miastach dotyczą zarówno samych kierowców, innych mieszkańców, środowiska i, o czym często się zapomina, również ekonomii. Wniosek nasuwa się sam – trzeba dążyć do ich ograniczania. Jak pokazały przykłady wielu miast sposobem na to na pewno nie jest budowa nowych i poszerzanie istniejących ulic. Istnieje natomiast wiele doświadczeń, z których warto korzystać, niewielką ich część zaprezentowała firma IBM w takim oto filmiku:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ACZsW586vfY