Park and ride w Łodzi
8 maja 2010 roku w Zarządzie Dróg i Transportu w Łodzi odbyło się spotkanie Dyrektora ZDiT z przedstawicielami organizacji pozarządowych dotyczące systemu „Park & Ride”. Dyskutowano na temat, gdzie miałyby być lokalizowane parkingi, jak również poruszono temat usytuowania stojaków rowerowych w mieście (mają pojawić się m. in. przed budynkami użyteczności publicznej oraz na ul. Piotrkowskiej).
System „Parkuj i jedź” (parkowanie i autobus) jest jednym ze sposobów zmniejszania zatłoczenia dróg w centrum miast, a także elementem promocji usług transportu publicznego na obszarach o wysokiej gęstości zaludnienia i korzyści z podróżowania samochodem osobowym w rejonach, gdzie gęstość zaludnienia jest zdecydowanie mniejsza. Powinien on być stosowany gdy w mieście:
- w centrum istnieją problemy z parkowaniem wynikające z małej liczby miejsc do parkowania i zatłoczonej ulicy, jak również ze względu na strefę zamkniętą dla samochodów,
- system transportu publicznego umożliwia dojazd do centrum w krótszym czasie zapewniając odpowiedni komfort pasażerom, niż indywidualnymi środkami transportu,
- w centrum zatrudniona jest duża liczba osób,
- występują godziny szczytu,
- istnieje wysoki stopień zmotoryzowania.
System ten zarówno w Europie, jak i w Polsce rozwija się prężnie i zyskuje sobie coraz więcej zwolenników. Czynnikami, które wpływają na korzystanie z parkingów „Park & Ride” są m. in.:
-
wygodna lokalizacja (zazwyczaj w pobliżu drogi dojazdowej)
-
odpowiednie oznakowanie
-
mała odległość od miejsca parkowania do przystanku autobusowego,
-
wysoka częstotliwość odjazdów autobusów,
-
niskie opłaty, cena mniejsza niż za parkowanie w centrum miasta,
-
bezpieczeństwo i zabezpieczenia,
-
wygoda – pojemność parkingów,
-
możliwość korzystania z biletów miesięcznych,
-
dodatkowe usługi.