(Park)ing Day 2012


Już 21 września odbędzie się kolejna edycja ogólnoświatowej inicjatywy (Park)ing Day, w ramach której artyści wraz ze zwykłymi mieszkańcami zamieniają płatne miejskie parkingi w tymczasowe parki. Pomysł na akcję narodził się w 2005 roku w San Francisco, gdzie studio projektowe Rebar zamieniło na dwie godziny pojedyncze miejsce parkingowe w centrum miasta w mini park. Zdjęcia instalacji zrobiły zawrotną karierę (szczególnie w internecie) i stały się początkiem akcji, która obecnie obejmuje swym zasięgiem cały świat. W ubiegłym roku w 165 miastach na 6 kontynentach stworzono 975 parków.

W akcji może wziąć udział każdy. Wystarczy zaprojektować, a następnie wybudować własny park zgodnie z założeniami (Park)ing Day i lokalnym prawem. No i oczywiście zapłacić za zajęte miejsce parkingowe. Organizatorzy zachęcają również do zrobienia dużej ilość zdjęć i filmów oraz rozmów z ludźmi, którzy odwiedzą nasz park.

(Park)ing Day poza promocją zrównoważonego rozwoju miast, zwróceniem uwagi na problem terenów zielonych i przestrzeni publicznych, służy również integracji lokalnej społeczności i pokazuje, że nie trzeba być architektem lub artystą żeby zbudować własny park.

Strona akcji