Jak łódzcy studenci docierają na uczelnie?


Studenckie Koło Naukowe Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Łódzkiego „SPATIUM” oraz Fundacja Normalne Miasto – FENOMEN w okresie od lutego do końca kwietnia, przeprowadziło badania ankietowe dotyczące preferencji transportowych łódzkich studentów.

Zdecydowanie najczęściej studenci jako sposób docierania na uczelnię wybierają komunikację miejską (31 %). Na drugim miejscu znalazł się samochód (24 %), a na kolejnym – przychodzenie pieszo (19 %). Najmniej popularnym środkiem komunikacji są usługi PKS / PKP (14 %), jak również rower (12 %). Należy zaznaczyć, ze podróż autem wybierali Ci studenci, którzy na uczelnię dojeżdżali 1 – 2 razy w tygodniu.

Według studentów zaletą samochodu jest elastyczność wyboru przejazdu oraz możliwość ochrony przed warunkami atmosferycznymi. Aż 76 % ankietowanych uważa, że transport indywidualny nie jest dobrym rozwiązaniem ze względu na korki, wysokie koszty użytkowania oraz trudności ze znalezieniem miejsca do zaparkowania.

Wśród badanych, 87 % opowiedziało się za tym, że komunikacja miejska jest relatywnie tania. Jako zaletę korzystania z transportu zbiorowego uznali także ewentualność podróżowania po spożyciu alkoholu oraz możliwość lektury podczas jazdy. Za największą bolączkę dotyczącą tego środka transportu uważają brak punktualności (87 %) oraz zatłoczenie (67 %).

Żacy za największe korzyści przemawiające za przemieszczaniem się rowerem uznali zdrowy tryb życia, niskie koszty przejazdów, możliwość uniknięcia korków oraz relatywnie krótki czas podróży. Należy zwrócić jednak uwagę na fakt, że aż 67 % respondentów widzi niewystarczające nakłady na infrastrukturę rowerową oraz brak miejsc gdzie można pozostawić bezpiecznie rower.

Jeśli chodzi o komunikację pieszą, wśród zalet wskazywane były najczęściej: zdrowy styl życia i niskie koszty. Wśród wad na pierwszym miejscu – niemożność pokonywania dużych dystansów oraz brak ochrony przed warunkami atmosferycznymi.

Reasumując łódzcy studenci komunikację miejską uznają za ekologiczny sposób podróżowania. Zwracali też uwagę na konieczność zwiększenia poziomu bezpieczeństwa niezależnie od środka transportu oraz poprawę jakości komunikacji miejskiej.

W europejskich miastach rower powszechnie jest wykorzystywany do codziennych podróży. Niestety 40 % łódzkich żaków nie widzi sposobności wygodnego przechowywania roweru w miejscu z którego bezpośrednio dojeżdżają na uczelnie. Do czynników, które skłoniłyby ankietowanych do przyjeżdżania rowerem zaliczyli: bezpieczne miejsce do pozostawienia roweru (przechowalnie i stojaki rowerowe), jak również możliwość dojechania na uczelnię po wytyczonej drodze rowerowej. Studenci uważają, że rower jako środek transportu jest zbyt słabo promowany, przydałaby się kampania informacyjna typu: „Jak dojechać na uczelnię rowerem”.

Badani zapytani, czy znają przykłady dobrych praktyk europejskich w kształtowaniu prorowerowej polityki, najchętniej wymieniali:

  • wytyczanie specjalnych tras i ścieżek rowerowych,
  • tworzenie pasów rowerowych w centrach miast,
  • prowadzenie wypożyczalni rowerowych,
  • sposoby przechowywania rowerów,
  • kampanie społeczno – informacyjne,
  • bezpieczeństwo zostawiania rowerów „na mieście”.

Jako wzór do naśladowania wskazano przede wszystkim Holandię, w dalszej kolejności: Francję, Belgię i Danię. W myśl przysłowia „cudze chwalicie, swego nie znacie”, respondenci podkreślali, że Łódź mogłaby się wzorować na rozwiązaniach z Trójmiasta oraz Wrocławia.

 

Źródło: BADANIE: „Preferencje transportowe studentów  łódzkich uczelni” Łódź 2010