Instytut Techniki Budowlanej: Drogi betonowe trwalsze i tańsze od asfaltowych


W Polsce obecnie drogi wykonane z betonu stanowią ok. 20% autostrad i tras ekspresowych. Dzięki Programowi Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ma ich być 26%. Zdaniem wielu ta technologia jest nie tylko trwalsza i tańsza ale też bardziej ekologiczna. Na kongresie Infrastruktury Polskiej, Instytut Techniki Budowlanej prezentuje wyniki oceny porównawczej cyklu życia dróg wykonanych w technologiach betonu i asfaltu.

Z tych testów wynika, że nawierzchnia betonowa stawia niższy opór toczenia, przez co współczynnik redukcji spalania paliw na tych trasach wynosi minimum 0,5% w stosunku do dróg asfaltowych. W przypadku samochodów ciężarowych ten współczynnik może sięgnąć nawet 10%.

Kiedy spojrzy się na spadek o 0,5% wydaje się to niedużo. Jednak w perspektywie 30 lat, dla jednego kilometra taka redukcja spalania paliwa oznacza zmniejszenie emisji CO2 o 1154 ton. Jest to tyle, ile wynoszą nakłady na wybudowanie drogi. Przy spadku o 10%, dla samochodów ciężarowych, daje to 10760 ton ekwiwalentu CO2.

– Nawierzchnie betonowe uznane są w Europie i na świecie za najtrwalsze rozwiązanie konstrukcyjne w budownictwie drogowym. W praktyce mogą być eksploatowane przez okres minimum 30 lat, a nawet znacznie dłużej czego przykładem jest belgijska droga Lorraine pod Brukselą użytkowana bez remontu przez 78 lat.

W przypadku dróg asfaltowych,co kilka lat konieczne jest nałożenie nowej warstwy ścieralnej.

Analiza kosztów budowy drogi przeprowadzona na podstawie cennika Sekocenbud wskazuje, że średni koszt 1m2 wykonanego w technologii betonu jest niższy o 29,8% dla kategorii ruchu KR6 i o 26,5% niższy dla kategorii ruchu KR7. Jeszcze większe różnice na korzyść nawierzchni z betonu cementowego pojawią się kiedy liczymy łączne koszty budowy i eksploatacji drogi.

Pełen tekst artykułu: rynekinfrastruktury.pl